HAMBA

Aku hamba. Kau? Jangan pula berlagak penguasa. Sebab kita sama sama hamba.
chairylasyiqyn:

‪#‎proud‬ to be Malaysian
#save Malaysia
#free Gaza#
‪#‎prayMH370‬
#prayMH17
#♡♡
( so sweet the journal-sharing)

Tiada Negara yang seberani Negara Malaysia
1. Ini bukan kata aku tetapi kata dari seorang rakan dari Sepanyol. Kenapa dia kata macam tu? Itu semua selepas dia belek-belek passport aku dan dia sangat terkejut bila dia terbaca ‘Passport ini sah digunakan disemua
Negara kecuali İsrael.’

2. Katanya. “Eh saya tak pernah tengok
passport yang macam ni. Malaysia benar-benar anti İsrael. Saya boleh katakan tiada Negara yang seberani Negara Malaysia!”

3. Rakan-rakan Palestin pula kebanyakan daripada mereka sudah tahu perihal passport Malaysia. Bagi mereka yang baru tahu, berpusu-pusulah ambil gambar dan share di
Facebook. Kata salah seorang dari mereka “Di Palestin kami tak boleh sebut nama Malaysia sesuka hati apatah lagi kalau askar İsrael ada
sebab mereka sangat sensitif dengan Negara Malaysia. Kebencian mereka terhadap kalian (malaysia) membanggakan kami warga Palestin!”

4. Seorang rakan Jordan aku mengatakan bahawa tiada langsung di dalam mana-mana passport negara Arab yang berani tulis macam ni sebab mereka takut dengan İsrael. Tapi Malaysia bukan Arab pun Negara pun jauh tapi jauh lebih berani dan kuat daripada Arab sendiri.

5. Dan yang paling tak boleh blah seorang rakan aku dari Libya mengatakan sesuatu yang keterlaluan bagi aku iaitu “Saya rasa seolah-
olah Nabi Muhammad bukan dari Arab tapi dari Malaysia sebab kami tengok orang Malaysia jauh lebih sayang İslam dari orang Arab sendiri”

6. Demi Allah yang memegang urat jantungku, ini semua bukan rekaan tetapi inilah yang aku lihat dan dengar ketika di Turki. Sedangkan orang Turki pun kibarkan bendera Malaysia di kedainya apatah lagi dengan kenyataan
seperti ini. Negara kita akan terus membantu Palestine..

# prayforgaza
# respect

chairylasyiqyn:

‪#‎proud‬ to be Malaysian
#save Malaysia
#free Gaza#
‪#‎prayMH370‬
#prayMH17
#♡♡
( so sweet the journal-sharing)

Tiada Negara yang seberani Negara Malaysia
1. Ini bukan kata aku tetapi kata dari seorang rakan dari Sepanyol. Kenapa dia kata macam tu? Itu semua selepas dia belek-belek passport aku dan dia sangat terkejut bila dia terbaca ‘Passport ini sah digunakan disemua
Negara kecuali İsrael.’

2. Katanya. “Eh saya tak pernah tengok
passport yang macam ni. Malaysia benar-benar anti İsrael. Saya boleh katakan tiada Negara yang seberani Negara Malaysia!”

3. Rakan-rakan Palestin pula kebanyakan daripada mereka sudah tahu perihal passport Malaysia. Bagi mereka yang baru tahu, berpusu-pusulah ambil gambar dan share di
Facebook. Kata salah seorang dari mereka “Di Palestin kami tak boleh sebut nama Malaysia sesuka hati apatah lagi kalau askar İsrael ada
sebab mereka sangat sensitif dengan Negara Malaysia. Kebencian mereka terhadap kalian (malaysia) membanggakan kami warga Palestin!”

4. Seorang rakan Jordan aku mengatakan bahawa tiada langsung di dalam mana-mana passport negara Arab yang berani tulis macam ni sebab mereka takut dengan İsrael. Tapi Malaysia bukan Arab pun Negara pun jauh tapi jauh lebih berani dan kuat daripada Arab sendiri.

5. Dan yang paling tak boleh blah seorang rakan aku dari Libya mengatakan sesuatu yang keterlaluan bagi aku iaitu “Saya rasa seolah-
olah Nabi Muhammad bukan dari Arab tapi dari Malaysia sebab kami tengok orang Malaysia jauh lebih sayang İslam dari orang Arab sendiri”

6. Demi Allah yang memegang urat jantungku, ini semua bukan rekaan tetapi inilah yang aku lihat dan dengar ketika di Turki. Sedangkan orang Turki pun kibarkan bendera Malaysia di kedainya apatah lagi dengan kenyataan
seperti ini. Negara kita akan terus membantu Palestine..

# prayforgaza
# respect

Moga Tuhan pinjamkan kekuatan kapada beliau dan kami terutama Ummi.

Syafakallah, Abah. (at KPJ Selangor Specialist Hospital)

Moga Tuhan pinjamkan kekuatan kapada beliau dan kami terutama Ummi.

Syafakallah, Abah. (at KPJ Selangor Specialist Hospital)

Aku berjalan ke pintu.

Aku pandang kau;
Kau masih disitu.
Tegak berdiri tanpa pernah berpaling ke sini.

Melihatkan engkau sekali ini;
Adakah lagi alasan untuk aku kembali?

Sejujurnya;
Aku rasa tiada.

Dan aku terus berlari meninggalkanmu.
Tanpa berpaling lagi.

—(via nurul-qalbi)

Harapan adakalanya menghancurkan.

Tetapi,

Tanpa harapan,
Bagaimana lagi harus muncul kebahagiaan?

Deep.

Cnp.

—(via nurul-qalbi)

Kau tanya hati aku sakit ke?

Berulang kali kau buat kesilapan yang sama,
Kau fikir aku robot yang tiada rasa?

Come on.

Kau sentiasa lupa,
aku ini manusia.

—(via nurul-qalbi)

Harapan.

Di antara dua persimpangan.
Kebahagiaan atau kehancuran.

Dan kau,
Perlu memilih.

—(via nurul-qalbi)

Bukan mudah memaafkan.
Apatah lagi melupakan.

Sekali kau terluka,
Seolah tak pernah ada kisah indah antara kau dan dia.

Mengapa perlu sebegitu?
Dan mengapa kau kaku keras seolah dia tak pernah menyapa hidupmu?

Oh.
Baru aku tahu.
Rupanya kau terluka.

Well.
Luka.
Apa lagi yang boleh aku kata?

—(via nurul-qalbi)

Dalam sekalian insan yang hadir menemani,

Mengapa harus kau yang aku tetap sukar berjarak pergi?

Tuhan.
Sakitnya..

—(via nurul-qalbi)

Jalani hidup seolah tiada duka yang pernah singgah.

Senyum, ketawa, berjalan.

Wallahi,
Mukmin itu tidak bersedih terlalu lama.

:)

—(via nurul-qalbi)

Air mata automatik tumpah.
Tatkala aku baca kisah mereka di sana.

Sebagai manusia yang punya rasa,
Kalian juga pasti merasakan rasa yang sama.
Malah mungkin lebih dahsyat dari saya.

Pada yang tiada rasa hiba menjentik walau seinci,
Muhasabah diri.

Ummah sedang gugur,
Dan kalian masih bisa berlibur?

Allahu.
Ampunkan kami..

—(via nurul-qalbi)

mengejar pelangi yang tak punya hati.

meninggal diri tak punya jati.

dan.
Tuhan tempat terpaling aku mahu tujui!!

—nota kaki : ya. separuh ranap. (via hafis88)

Pengalaman hidup.
Kadangkala akan buat kita kering hati dalam banyak perkara.

—Rentan. (via cengkih)

dan pengalaman yang sering dihadap juga akan menjadikan aku tak ubah seolah manusia baru. yang mati rasa.

(via hafis88)

(via hafis88)

Pernah sayang kan seseorang sampai tahap
apa dia buat semua kau benarkan
apa orang cakap pasal dia kau pekak kan
apa orang pandang dia kau buta kan
yang kau nampak semua baik dia
sempurna dia;
sebab terlampau sayang mungkin.
Tapi;—
dalam diam sakit sangat.
Aku pernah.

—(via seekingforjannah)

(Source: bidadari-kecil, via hafis88)

Aku sedih.
Aku tulis pasal hati yang sakit.

Aku insaf,
Aku tulis tentang baiknya Tuhan.

Agaknya,
Rata rata yang memandang,
pasti meluat dengan aku yang kerap rapuh.

Bagi aku,
Senang.

Tak kira berapa kali kau sedih,
Yang utama adalah bagaimana kau tetap ingat Tuhan di balik tiap ujian yang terbentang dalam perjalanan.

Bukankah mukmin yang baik itu melihat kasih sayang Tuhan terpancar dari hebatnya tiap dugaan yang menyinggah?

Moga kita begitu. :)

—(via nurul-qalbi)

(via hafis88)

lying is bad.

but hidding the truth is even worse!!.

—nota kaki : dan, sepenuhnya. mati. (via hafis88)